Dit zijn de highlights uit m’n recente onderzoek

De vraag welke wereld we zullen aantreffen in post corona-tijd houdt me bezig en hoe ik als coach aan die wereld een nog betekenisvollere bijdrage kan leveren. Corona gaf me de ruimte om onderzoek te doen naar de behoeftes, wensen en verlangens business-wise, op styling gebied en op persoonlijke ontwikkeling.

  

Nieuwsgierig

Ik was daar nieuwsgierig naar omdat ik jaren geleden vanuit de stylingkant als imageconsultant  gestart ben met m’n bedrijf. Een aantal jaar geleden ben ik zoals je wellicht weet, gecertificeerd businesscoach geworden. Omdat ik het grote verlangen had om ambitieuze vrouwelijke ondernemers en professionals zoals jij nog meer te kunnen begeleiden met hun groei in persoonlijk leiderschap en zichtbaarheid. De term businesscoach is in mijn ogen inmiddels een containerbegrip geworden waar ik graag afscheid van neem. Iedereen noemt zich tegenwoordig businesscoach, met of zonder opleiding.

Zelf ben ik veel meer de coach voor groei in persoonlijk leiderschap. Dat is onbewust altijd het vertrekpunt geweest vanuit al mijn coachingstrajecten. Samen met m’n klanten werken aan hun zichtbaarheid en groei in het nemen van persoonlijk leiderschap want daar zit de kern. Het fundament. Pas daarna zul je succesvol kunnen groeien met je bedrijf.

Die combinatie is voor mij zo helder als wat. Maar klopt dit beeld ook voor m’n klant. Begrijpt de klant die briljante en unieke combinatie ;).

  

Dit zijn de highlights uit het onderzoek

Op de vraag wat is jouw motivatie om mij te volgen is het antwoord van velen dat ik jullie inspireer.  In eerste instantie vooral op stylinggebied. Daarnaast volgt de combinatie van drie; businesswise, styling én inspiratie, die interessant gevonden wordt.

Enkele reacties

  • Ik vind de wisselwerking tussen presence en business/strategie en invalshoek van vrouwzijn inspirerend.
  • Je bent een voorbeeld voor mij.
  • Onlangs certificaat personalshopper (incl. kleur- en stijladvies) behaald en ik wil inzicht krijgen in de praktijk. Hoe verder als ondernemer.

  

De ontwikkeling waar de meeste aandacht naar uitgaat is het vergroten van zichtbaarheid, gevolgd door de uiterlijke performance en daarna de ontwikkeling in zelfvertrouwen vergroten. Met daarna de aandacht voor mindsets op de voet gevolgd door de aandacht voor eigenwaarde.

Verrassend is de poll op Instagram en de uitkomst.
Op Insta scoort de aandacht voor ontwikkling in ondernemersvaardigheden hoog, op de voet gevolgd weer door het vergroten van zichtbaarheid.

  

Worsteling

De worsteling in zichtbaarheid voor vrouwelijke ondernemers en professionals blijkt nog steeds één van de belangrijkste onderwerpen te zijn. Op persoonlijk niveau (van veel vrouwen) ligt hier de uitdaging. Werken aan dit thema is de sleutel voor succes. Groei in het nemen van persoonlijk leiderschap resulteert in het vergroten van je zichtbaarheid en het verder groeien met je bedrijf.

47% van de ondervraagden is trouwens langer dan 5 jaar ondernemer en blijft graag in ontwikkeling. 23% zit in een leidinggevende positie. De overige 30% (13 – 17%) is tussen de 2-4 jaar ondernemer of is korter dan een jaar geleden gestart als ondernemer.

  

Op de vraag wat zou je meer voorbij willen zien komen als je me business-wise volgt is het steeds terugkerende thema groei in het nemen van persoonlijk leiderschap en zichtbaarder durven te zijn.

Vragen die o.a. binnenkwamen waren:

  • Hoe om te gaan met dominante collega’s in de boardroom. Hoe te overtuigen zonder arrogant te zijn.
  • Hoe zeggen wat je denkt op een ‘juiste manier’.
  • Hoe positioneer en ontwikkel je jezelf binnen een bedrijf, andere organisatie, groep van professionals, ook als je niet een leidinggevende positie hebt.
  • Ik ben nog geen ondernemer, wil wel maar durf niet.
  • Hoe laat ik zien wat ik kan zonder al m’n expertise weg te geven.

  

En op de vraag wat wil je meer voorbij zien komen als je me meer voor styling volgt is een grote uitdaging voor velen het vinden van een eigen stijl en de onzekerheid die daarmee samenhangt. Het zelfvertrouwen neemt toe wanneer je meer zeker bent van je uiterlijke performance. De psychologisch kant van er goed uitzien is een vicieuze cirkel.
Een goede verschijning geeft namelijk zelfvertrouwen. Dat geeft een positief zelfbeeld waardoor werkrelaties verbeteren. En dat verhoogt weer je prestaties. Ook hier gaat het in de kern over het verlangen om te groeien in het nemen van persoonlijk leiderschap en je comfortabel gaan voelen in zichtbaarheid.

Vragen die herhaaldelijk voorbij kwamen waren:

  • Wat straal je uit en hoe zet je jezelf neer?
  • Maar ook hoe jezelf neer te zetten qua styling passend bij je ‘brand’?
  • Wat styling voor je business doet.
  • Werken aan ‘het gewoon doen’.
  • Het effect van een goede binnenkomst’, die eerste indruk.
  • Handige trucs met veel effect.

  

Zichtbaarheid

Het onderzoek heeft mij laten zien dat ik nog meer de focus kan houden op het thema zichtbaarheid. Daar zit de grootste uitdaging voor velen van jullie.
Zichtbaarheid is het snijvlak tussen persoonlijke ontwikkeling en groeien met je bedrijf.

Weet dat ook ik geworsteld heb met mijn zichtbaarheid. Doodeng vond ik het om meer van mezelf te laten zien. Echter wel noodzakelijk als je net zoals ik verder wilt groeien.
Als ik m’n eerste blogs, vlogs, podium- en media-optredens van jarengeleden terugzie dan is m’n eerste reactie wat lacherig en onzeker, met een soort van schaamte. En toch ben ik doorgegaan en kijk ik met trots terug op alles wat ik deed. Het maakt nu dat ik me veel comfortabeler voel als ik een video post op socialmedia. Het maken, inspreken en posten gaat me inmiddels gemakkelijk af.

Dussss…  het vergroten van zichtbaarheid is ook voor jou mogelijk. Het is wel een transformatieproces in jezelf. Je kunt je zichtbaarheid namelijk niet vergroten zonder naar jezelf te kijken en je mindsets en oude pijnen aan te gaan.

En weet dat het ‘zichtbaar zijn’ opbouwen een persoonlijk proces is wat bij jou moet passen. Daarin begeleid ik je en samen verkennen we jouw ‘taal’. Niet iedereen hoeft video’s te maken. Welke zichtbaarheid past bij jou en waar voel jij je comfortabel bij?

Ik realiseer me ook dat de drempel om naar mij toe te komen vrij hoog kan zijn als je naar me kijkt. Voor velen ben ik een spiegel en die kan ook behoorlijk bedreigend zijn. En dat is zo jammer. Ik zie namelijk om me heen zoveel potentie en tegelijkertijd de terugtrekreactie. Waardoor je jezelf en de klanten die je wilt helpen enorm te kort doet.

  

Wat als ik de lat lager voor je maak?

Ik ben achter de schermen met iets heel leuks bezig voor jou. Iets met Zoom en het comfortabel opbouwen van je zichtbaarheid… Dit alles naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek en jullie wensen. Volgende week hoor je meer van me! Hou je mailbox daarom goed in de gaten.

PS
Mocht je nu al met me in contact willen komen over jouw groei in het nemen van persoonlijk leiderschap en/of het werken aan je zichtbaarheid?
Plan dan  hier een Barista Koffie uurtje met me in. Dan beantwoord ik graag al je vragen.

Heel veel ondernemers worden in deze coronatijd helemaal op zichzelf teruggeworpen. Dat vraagt moed, lef en vertrouwen en durven te gaan kijken naar jezelf en werken aan de groei in het nemen van persoonlijk leiderschap.  Deze tijd vraagt ook om zichtbaar zijn met alle uitdagingen die zich nu aandienen. Ik ben er voor je en help je graag verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *