De psychologie van kleuren

Kleuren roepen emotie en gevoelens op.

Dat kan van alles zijn. Een gevoel van blijdschap of juist een bepaalde spanning. Zo geeft de kleur geel een opgewekt gevoel terwijl de kleur blauw meer rust bezorgt.

 

Interview RTLnieuws

Onlangs werd ik door RTL geïnterviewd over de kleuren van het nieuwe uniform van ambulance personeel. Ik vond het meteen een ‘goed gekozen’ kleur is want turquoise staat o.a. voor bezield, voor communiceren met het hart, voor idealisme, voor optimisme. Zeer toepasselijk voor ambulance verpleegkundigen.

Sterk gekozen is de combinatie met de donkerblauwe broek en de rode accenten op de turquoise jas. Deze kleuren zorgen voor meer autoriteit en gezag. Alleen turquoise zou te speels zijn geweest voor het uniform.

Bron: RTL Nieuws

Functioneel

Kleuren zijn functioneel. Zet mensen in een rode kamer en ze worden actiever. Terwijl een groene omgeving juist veel meer ontspanning geeft. Kleuren zijn niet alleen mooi, ze zijn essentieel voor jouw succes in business.

Specifiek karakter

Elke kleur heeft z’n eigen specifieke karakter. Je kiest kleuren met bepaalde eigenschappen die met jouw karakter of persoonlijkheid overeenstemmen. Kleuren die het meest comfortabel aanvoelen geven dat aspect van je persoonlijkheid weer. Maar zijn dat ook de kleuren die bijdragen aan je zakelijke succes?

Het is interessant om te ontdekken dat je een bepaalde kleur begint te dragen als de eigenschappen van deze kleur belangrijk zijn voor het uidragen van jouw succes.

Diversiteit

Diverse kleuren kunnen je helpen op verschillende gebieden in je bedrijf. Denk aan rood voor meer motivatie, moed en vastberadenheid. Je zult je niet alleen anders voelen met rood aan maar je zult ook andere reacties van anderen ontvangen.  Zo is blauw de kleur van de communicatie. Deze kleur staast voor een constante factor. Het geeft stabiliteit weer. Draag je weinig blauw dan kan het zijn dat je te weinig vertrouwen in jezelf hebt.

Boodschap

Met specifieke kleuren geef je een boodschap af.

  • Nog voordat dat je één woord gezegd heb, communiceer je al met de kleuren van je kleding. Het is een van de snelste manieren om te communiceren!
  • Kleuren waarschuwen je voor bijvoorbeeld gevaar. Denk aan de rode verkeersborden in het verkeer.
  • Ze beïnvloeden ook je hersenen, je humeur en uiteindelijk je gedrag.

Het is daarom superinteressant en de moeite waard om de relatie tussen de kleurkeuzes die je maakt voor je kleding, je huisstijl, je logo en het succes van je business te onderzoeken.

Laten zien wie je bent, waar je voor staat en wat je wilt uitdragen met je bedrijf is een MUST om zichtbaar succesvol te zijn en kleur helpt jou daar geweldig bij!

Ik schreef er een e-Book over die je direct gratis kunt downloaden ‘Met deze kleuren draag je stijlvol en krachtig je professionaliteit uit als vrouwelijke ondernemer’.  Ik neem je mee in de kracht en boodschap van iedere kleur. En leer je wat je communiceert met bepaalde kleuren. Zo kun je doelgericht kleuren kiezen waarmee je succes aantrekt.

Ben heel nieuwsgierig welke kleur jij het liefst draagt. Laat je me het hieronder weten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *