kernwaarden

Afspraak is afspraak, toch?!

Afgelopen woensdag melde ik mij om 8.00 uur bij de balie van mijn tandarts, waar ik al ruim 20 jaar kom, voor een halfjaarlijkse controle. Aansluitend liep ik even door naar toilet. Toen ik daarna in de wachtruimte wilde gaan zitten waren ze mij al aan het zoeken want zeiden ze Astrid is er altijd en op tijd. Dus als je er niet bent, weten we dat er echt wat aan de hand is.

  

Compliment

Ik vond het zo’n mooi compliment, dat ze weten dat ik er altijd ben op de afgesproken dag en tijd. Het feit dat ze zo op mij kunnen vertrouwen en dat ze niet op mij hoeven te wachten is voor mij vanzelfsprekend. Daarmee respecteer ik hun agenda en hun tijd. En inderdaad als er echt wat zou zijn, dan zou ik dat ook laten weten.

  

Kernwaarde

Het is een kernwaarde van mij, op tijd op je afspraak verschijnen en anders afbellen of laten weten dat je wat verlaat bent, en het is een waarde die diep zit. Ik leerde het al jong van mijn vader. Als we afgesproken hadden dat we op een bepaalde tijd weg zouden rijden naar een afspraak, dan zat hij vijf minuten van tevoren al te wachten in de auto. En als ik dan niet op tijd instapte, dan was dat niet best want afspraak is afspraak.

Later ben ik mij gaan realiseren hoe fijn het is als je op de afgesproken tijd ook aanwezig bent. Want ben je dat niet, dan zadel je de ander met onzekerheid op of je nog wel komt. De ander zit vervolgens een tijd te wachten, doet ondertussen weinig anders want het kan zijn dat je nog komt.
Ik kom het zelf in mijn bedrijf tegen dat (bel)afspraken niet worden nagekomen. Op de afgesproken tijd geven ze niet thuis terwijl ik mijn tijd vrijhoud voor een gesprek en nog een tijdje wacht voordat ik met iets anders verder ga.

Respectvol met elkaar en iemands tijd omgaan vind ik dus een heel belangrijke omgangsvorm zowel in privé als zakelijk. Daarom zorg ik ervoor dat ik er altijd ben en op tijd en anders laat ik in ieder geval wat van mij horen. Ik ben ervan overtuigd dat als je als zelfstandige professional je afspraken niet nakomt en iemands tijd niet respecteert je gewoon niet succesvol wordt.

  

Keerzijde

De keerzijde van deze kernwaarde is dat ik het heel lastig vind om af te bellen als er wel wat met mij aan de hand is, zoals afgelopen vrijdag. Ik had een fotoshoot staan voor de cover van mijn boek. De dag ervoor ontstond er wat zwelling in mijn wal en zag ik wat verdikking op mijn wimperrand. Vrijdags was het goed mis, zie foto en zaterdags zat ik bij de huisartsenpost om het vuil wat zich opgehoopt had net onder mijn wimper, eruit te halen. Geen fris verhaal, maar toch.

Dat ik die vrijdag zelfs nog heb getwijfeld aan afbellen is achteraf gezien natuurlijk bizar. Zo op de foto kon natuurlijk echt niet. Maar om fotograaf Han, vormgeefster Barbara en de locatie op het laatst te moeten afbellen vind ik dan gewoon heel lastig. Toen ik deze foto naar Barbara appte zei ze meteen, maar Astrid zo willen wij jou toch niet op de foto zetten. Het gaat om de cover van je boek! Je weet dat mijn business gaat over zichtbaarheid en daar geef ik het goede voorbeeld in door groot op die cover te komen en daar wil ik natuurlijk vanaf spatten.

Gelukkig kon afgelopen woensdag de fotoshoot wel doorgaan.
In mijn boek dat ik 11-11-22 lanceer, inspireer ik je heel graag met mijn zeven belangrijkste kernwaarden. Door trouw te zijn aan mijn kernwaarden, blijf ik trouw aan mezelf en krijg ik klanten die bij mij passen. En dat maakt het ondernemen zo fantastisch.

  

Personal Brand

Zo geef ik mijn boek uit bij Wedding Nederland, een uitgever die zo past bij mij. Onlangs interviewde ik directeur Carin Wormsbecher. We spraken over onze kernwaarden en de allerbelangrijkste van Carin is eerlijkheid. Prachtig hoe zij ondanks het verlies van haar man het bedrijf heeft voortgezet! Door trouw te blijven aan haar kernwaarden hield ze haar bedrijf staande. Lees hier het hele interview.

Het ontdekken van je kernwaarden, weten welke omgangsvormen jij het liefst naleeft in je business en helpende mindsets maken jou tot een unieke, krachtige personal brand. Dit vraagt vooral om groei in persoonlijk leiderschap zodat je verder groeit naar een hoger level in business.

In juni heb ik weer twee plekken voor het coachingstraject In the Lead. Merk jij dat je het lastig vindt meer de regie te nemen en meer ruimte in te nemen. En frustreert het je dat het een steeds terugkerend thema is waardoor je al jaren geen stap verder komt? Bel 06-13708867 of e-mail me direct even.

Op jouw zichtbare leiderschap!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.