Waarom mijn prijs hoger ligt dan de uurprijs van een advocaat.
Karin ontmoette ik tijdens een netwerkbijeenkomst. Ze maakte enorme stappen in haar carrière, haar bedrijf groeide ze was toe aan een professioneel advies over haar uiterlijke presentatie, want die bleef achter. Ze was er ook nooit zo mee bezig geweest en doordat ze een heel druk leven heeft, nam ze er de tijd ook niet voor.

Midden 40, er altijd wel leuk uitgezien en toch heel veel twijfels. Over welke kledingstijl bij haar past, wat haar goed staat maar vooral hoe ze haar kwaliteiten als senior beter kan uitdragen?
Ze deed altijd maar wat. Als ze geluk had en een goede verkoopster in een winkel trof, dan kocht ze nog wel eens een set die echt bij haar paste. Vaak trof ze het niet en kocht ze maar wat of erger nog, vond ze niets en dat maakte haar dan zo aan het twijfelen en frustreerde haar enorm, ook omdat haar lichaam geen 20 meer was. Merken die altijd goed zaten, vielen af. Ze was zoekende. Ze had al zo weinig tijd en door dat constante zoeken verloor ze ook nog eens veel kostbare tijd. Ze had ondertussen een bloedhekel aan shoppen maar haar garderobe was hard toe aan kledingitems waarmee ze succes aantrok en waarmee ze kon laten zien dat zij die professional is.
Ze zocht contact met mij en wilde graag advies over hoe ze haar kleding het beste nu kan afstemmen op haar professionaliteit omdat ze verder wil groeien. Ze wil leren hoe ze zichzelf zo kan kleden, dat het klopt met wie ze is en dat het ook nog eens goed staat en goed voelt. Daarnaast wil ze weer keuzes in haar garderobe hebben en geen stress meer ervaren over haar outfits.
Een VIPdag was de oplossing! Toen ze vroeg wat zo’n dag haar ‘kostte’ en ik het bedrag noemde viel ze steil achterover.
Dat is omgerekend per uur meer dan de uurprijs van een advocaat en dan ook niet eens een hele dag maar van 10 tot 16 uur! En voor dat geld kan ik heel veel kleding kopen. Kun je mij dat uitleggen hoe dat zit met je prijs?
Ik vertelde haar dat ik geen uren verkoop maar resultaten. Ik vertelde haar ook dat ze die resultaten allemaal tijdens die ene intensieve 1:1 VIPdag behaalt omdat ik met mijn ruim 18 jaar ervaring als imagecoach al mijn klanten versneld kan helpen zodat ze in 1 dag zo ontzettend veel leren en direct toepassen. Verder is het resultaat goud waard omdat ze in 1 dag afscheid neemt van al die twijfels en frustraties, dat ze weet wat bij haar past en weet hoe ze haar expertise en deskundigheid vertaalt in haar kleding zodat ze haar eigen succes aantrekt en doorgroeit.
Daarnaast levert het je ook op dat je geen miskopen meer doet en dat scheelt heel veel geld! Je weet wat je zoekt en houdt daar de focus op en dat scheelt je weer heel veel tijd. Het is een hele andere manier van werken aan het opvallend goed kleden van jezelf en kijken naar wat de investering jou zelf en jouw bedrijf oplevert.
Ik kom het regelmatig tegen bij ambitieuze vrouwen; dat ze niet makkelijk investeren in zichzelf en in hun bedrijf, maar dat ze wel onnodig veel geld uitgeven aan kleding die het dan net weer niet is.
Inmiddels heeft ze mijn hulp ingeroepen en begeleid en adviseer ik haar nu met het kiezen van die kleding waarmee ze succes aantrekt en zichtbaar is als deskundige. En helemaal passend bij haar, in haar stijl en afgestemd op het verder laten groeien van haar bedrijf.
Herken je jezelf hier ook in? Gelukkig ben je niet de enige en kun je echt leren jezelf ‘opvallend goed’ te kleden waardoor je succes naar je toehaalt en verder groeit.
Merk je dat je toe bent aan het zetten van die essentiële stap naar ‘professioneler gekleed gaan’? En weet je niet hoe je jezelf optimaal presenteert in outfits die zo bij jou passen waardoor geen klant meer om je heen kan? Meld je dan aan voor een intakegesprek zodat we samen kunnen bekijken welke essentiële stap jij als eerste gaat zetten om opvallend goed gekleed te gaan en dat jij daardoor verder ontwikkelt en doorgroeit met je bedrijf en in je carrière.
4 comments on “Waarom mijn prijs hoger ligt dan de uurprijs van een advocaat.”
Astrid, ik veroorloof me toch een paar opmerkingen. De markt bepaalt of een (uur)tarief marktconform is of niet. Simpel gezegd: jouw collega’s bepalen of jij duur bent of niet. Ervaring, kennis en wat het een klant oplevert is van beperkte invloed op de marktconformiteit van een prijs. Ook ik heb als jurist meer dan 10 jaar ervaring, veel kennis en daarvoor een lange en dure rechtenstudie afgerond. En soms incasseer ik voor een klant tien- tot honderdduizenden euro’s. Dat levert een klant dus enorm veel geld op! Kan ik dan ineens € 350,– per uur gaan vragen (het dubbele wat ik normaal reken)? Dat kan, maar dan ben ik wel duur. Duur, omdat mijn collega’s de helft rekenen en niet omdat ik het niet waard ben of ik onvoldoende oplever voor mijn klant, integendeel.
De vraag is dus wat een GEMIDDELDE Immagecoach rekent en die prijs bepaalt naar mijn mening of jij duur bent of niet (marktconform of niet marktconform).
Eens?
Hoi Arwin,
Leuk dat je reageert.
Een kort antwoord op jouw vraag: nee. Het verschil is dat jij marktconform werkt en ik niet.
En daarbij laat ik mij niet leiden door prijzen van anderen.
Er is maar 1 die bepaalt of ik ’te duur’ ben en dat is mijn klant die haar investering dubbel en dwars terugverdient.
Het is een hele andere mindset, een andere manier van ondernemen dan jij gewend bent.
Hoi Astrid,
Ik vind het heel moedig dat je een eigen koers vaart qua tarieven, en heb veel respect voor jouw succes. Ik ken de mindset van de bedrijven die op dezelfde leest zijn geschoeid als jouw bedrijf heel goed, vandaar ook mijn reactie. De vraag of jouw prijs redelijk is, wordt beantwoord door de wet. Wat is volgens de wetgever een “redelijk loon”? Dat is “gebruik in de branche” en dat zijn dus de prijzen die jouw collega’s rekenen. Zij bepalen dus, volgens de wetgever, of jouw prijs duur / redelijk is of niet. Het terugverdienen, wat lastig meetbaar is, is uiteraard een persoonlijk te respecteren afweging.
Ik wens jou veel succes toe met jouw succesvolle onderneming!
Dank je wel Arwin, en ik wens jou ook heel veel succes met jouw onderneming.