Goede prijs vragen | ondernemen | Succes trek je aan | Astrid Mast

Waarom het lastig is een goede prijs te vragen + 5 inzichtsvragen om over na te denken.

Als haar mobiel ging, sloeg de angst haar om het hart. Toch niet weer een potentiële klant waar ze nee tegen zou moeten zeggen. Haar agenda zat bomvol. Ook haar ‘vrije’ woensdag en zaterdag plande ze inmiddels vol en ze had inmiddels een wachtlijst. 

Ze werkt meer dan fulltime en dat put haar volledig uit. Terwijl ze weet dat ze vanuit meer ontspanning veel beter presteert, meer energie heeft en haar klanten veel beter kan helpen.   

Voldoening werd steeds minder waardoor ze steeds ontevredener werd en twijfels kreeg over haarzelf en haar bedrijf.  Dat ze amper tijd heeft voor haar gezin, familie en vrienden vond ze het ergst. 

Ik kom het regelmatig tegen in gesprekken met vrouwelijke ondernemers. Vrouwen met een prachtige bedrijfsmissie die de regie kwijt zijn.  

 

Overvolle agenda’s

Ze willen een bijdrage leveren aan de maatschappij door die mooier te maken met hun expertise. Hebben ook de ambitie om verder te groeien, om meer ruimte in te nemen als expert, helemaal vanuit hun eigen identiteit. Om nog dichter bij zichzelf te ondernemen, nog persoonlijker en professioneler. Maar ze merken dat ze weinig tot geen grip meer hebben op hun eigen agenda, hun eigen bedrijf.  

Het zijn stuk voor stuk vakvrouwen die al een aantal jaar ondernemer zijn en zo vastlopen omdat ze de regie niet nemen en hun leiderschap niet tonen.   

Omdat ze uitblinken in hun vak en vaak uurtje factuurtje werken zijn ze zeer geliefd. En dat doet hun goed. De keerzijde is dat ze uitgeblust raken en dat hun voldoening steeds minder wordt.  

Hun overtuiging is vaak dat ze marktconform prijzen moeten hanteren. Opschalen zit er op deze manier niet in en groeien met je bedrijf al helemaal niet. Een volle agenda blijft een volle agenda. Met hun lage tarieven houden ze het hele ‘marktconform’ systeem in stand.  

Ze blijven uren verkopen omdat de meeste collega’s dat doen.

Maar hun grootste wens blijft dat ze meer voldoening, plezier en vrije tijd willen.

Zelf heb ik jarenlang ook op deze manier gewerkt. Mijn bedrijf gaf me op een goed moment totaal geen voldoening meer omdat ik heel hard werkte en relatief gezien veel te weinig verdiende. Ik haalde lang niet alles eruit wat er in mij zat. Mijn kwaliteiten, talenten, al m’n kennis en kunde en mijn jarenlange ervaringen verzilverde ik niet. Ik wist ook niet beter totdat ik ging investeren in een businesscoach. 

 

Een goede prijs vragen voor jouw dienstverlening

Waarom is het zo lastig om een goede prijs te vragen voor jouw dienstverlening? Angst!  

Angst voor

  • ben ik het wel waard
  • kan ik het wel waarmaken als ik meer vraag
  • dat gaan klanten nooit betalen
  • daar mag ik toch niet zoveel geld voor vragen
  • dan prijs ik mezelf uit de markt
  • wat denken m’n klanten, m’n collega’s, m’n familie wel niet van me

 

Om deze mindsets te doorbreken vraagt moed en zelfvertrouwen. Dat lukt pas als je bewust bent van de waarde die je biedt en de waarde van het resultaat dat je klant behaalt.  Uit ervaring weet ik dat ook jouw waarde en het resultaat dat jouw klanten behalen GOUD waard is.
Wanneer je die gedachte kunt omarmen dan zit je direct in een stroomversnelling en breek je door naar een hoger level met jouw bedrijf. 

 

Werken vanuit je passie en talenten

Werken vanuit je passie en talenten gaat je gemakkelijk af, het kost je weinig energie. Sterker nog, het levert je energie op. En daar verdien je als ondernemer je geld mee. Weet dat het niet om de prijs gaat die je vraagt maar om het resultaat dat je biedt.   

Dat is precies wat ik mijn klanten leer in mijn programma. De waarde van je diensten inzien en voelen. Je zelfbeeld verdiepen zodat je je ‘eigen’ waarde nog meer omarmt en verzilvert en zo TIJD creëert. Veel meer vanuit je intuïtie zaken doen en je bedrijf verder uitbouwen. Belemmerende overtuigingen omzetten naar mindsets die voor jou gaan werken. Kansen creëren door nog zichtbaarder te durven worden. Durven te kiezen voor je onderscheidende aanbod waar je echt van gaat shinen, waar je energie van krijgt en blij van wordt. Kortom het bedrijf bouwen waar jij van droomt! En daar VOL voor gaan.  

Ben jij ook zo’n passievolle ondernemer waarbij groei op dit moment stagneert omdat je te dealen hebt met een bomvolle agenda, mindsets of onzekerheid? Wil je meer leiderschap tonen en meer intuïtief zakendoen? Mail me gerust. Dan ga ik graag in gesprek met je en samen ‘voelen’ of ik je verder kan helpen. In mijn programma heb ik weer plek voor enkele ondernemers die écht verder willen groeien. 

 

De prijs vragen die jij waard bent

Om je alvast wat op weg te helpen geef ik je 5 inzichtsvragen om over na te denken.  

  1. Bedenk 5 van je belangrijkste resultaten die je je klanten helpt te bereiken. 
  2. Wat leveren deze resultaten op voor je klant?
  3. Wat kost het je klant als ze niet op je aanbod ingaan?
  4. Bepaal hoeveel klanten je wil op jaarbasis. Het aantal klanten deel je door je omzetdoel. Zo krijg je een beeld van wat de prijs zou kunnen zijn van je dienst. 
  5. Met welke afspraken of werkzaamheden zou je liever vandaag dan morgen stoppen?
     
Ja, ik wil een gesprek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *